mandag den 6. oktober 2008

Ting 22 : Wikipedia - den frie encyclopædi

Checkede om adressen : www.wikipedia.dk fører direkte til de danske artikler i Wikipidia. Det gør den.
Interessant at opdage, at Wikipedia er god også til helt aktuelle emner f.eks udsendelser som "Vild med dans" og "Subprime-krisen i USA". Man kan altid se hvornår en artikel sidst er ajourført og mange af de artikler jeg checkede var ajourført for ganske nyligt. ARtiklen om "Vild med dans" var sjourført så sent som d. 27.9. 2008.

Prøvede opslag på "Fuglsang Kunstmuseum" og fik en udmærket artikel med henvisninger til såvel litteratur og hjemmeside.

Prøvede et biografisk opslag på "Lone Kühlmann". Også OK.

Et spørgsmål vi hvert år får i børnebiblioteket handler om dette års julekalendere i TV eller tidligere års. Glimrende artikel i Wikipedia, som viser, hvilket år de forskellige kalendere er blevet vist, hvike skuespillere og et lille handlingsreferat.

Ligeledes fine oversigter over modtagere af forskellige priser gennem årene, f.eks.
"Boghandlernes Gyldne Laurbær".

Efter at have surfet rundt i Wikipedia, må jeg sige, at jeg synes den er meget brugbar, og jeg tror jeg vil bruge den endnu mere fremover.

1 kommentar:

Bente Strand sagde ...

Hej YL - fin beskrivelse af WIKI -- og så var jeg en tur på Kulturmejeriet -- hvor jeg bl.a. beundrede jeg det blå som du vist også faldt for. /Bente